Certificatele de Situație de Urgență (CSU) – noi prevederi pentru sprijinirea IMM-urilor pe perioada stării de urgență

În contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, Guvernul a adoptat noi măsuri economice în domeniul protecției sociale destinate mediului de afaceri din România.

Actele normative adoptate de Executiv reglementează și unele aspecte legate de Certificatele de Situație de Urgență (CSU). Astfel, Guvernul a stabilit, prin OUG 32/26.03.2020 privind modificarea și completarea OUG 30/2020, că Certificatele de Situație de Urgență NU mai sunt necesare pentru obținerea șomajului tehnic pentru salariații angajatorilor care își reduc sau își întrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2.

Șomajul tehnic va fi obținut în urma depunerii, de către angajator, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului.

De asemenea, tot pentru susținerea activității companiilor pe perioada crizei cauzate de coronavirus, a fost adoptată de Guvern Ordonanța de Urgență 33/26.03.20220 privind unele măsuri fiscale.

Potrivit acestui act normativ, prin Certificatul de Situații de Urgență (CSU), se constată, în baza declarațiilor pe propria răspundere a reprezentanților legali ai operatorilor economici, diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020 sau întreruperea parțială sau totală a activității ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență.

”În urma mai multor discuții pe marginea eliberării Certificatelor de Situație de Urgență (CSU) am propus să facem o serie de completări utile și necesare. Astfel că am introdus și criteriul diminuării veniturilor prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020. Pentru asta este necesar să modific ordinul cu privire la Certificatele de Situații de Urgență și în cel mai scurt timp aplicația va fi online. Reamintesc că NU mai este nevoie de certificat de situație de urgență pentru solicitarea șomajului tehnic”, a declarat ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri Virgil Popescu.

Certificatele de Situație de Urgență au ca scop susținerea operatorilor economici în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea, în condițiile legii, de facilități de creditare, măsuri de sprijin ori în relațiile comerciale, ca urmare a impactului economic, financiar și social asupra activității acestora, determinat de răspândirea coronavirusului SARS–CoV-2: amânarea la plătă pentru serviciile de utilități, invocarea de forță majoră (doar pentru IMM-uri).

Certificatele de situație de urgență vor fi emise în două forme:

TIP 1 (ALBASTRU) – eliberat pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității,  ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate;

TIP 2 (GALBEN) – eliberat pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declarației pe proprie răspundere din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie – februarie 2020.

CSU se solicită în baza unei declarații pe propria răspundere, prin care solicitantul își asumă faptul că toate datele furnizate sunt complete, reale și corecte în fiecare detaliu prezentat. Modelul declarației pe propria răspundere va putea fi descărcat de pe platforma http://prevenire.gov.ro.

                                                                               ÎNTREBÂRI FRECVENTE

1.Ce tip de certificat este necesar pentru a beneficia de ajutorul de șomaj tehnic de 75%?

Nu este necesar.

 2.Pentru ce domenii se eliberează Certificatul de Situație de Urgență Tip I (ALBASTRU)?

Certificatul de Situație de Urgență Tip I se eliberează, până în acest moment:

Conform Ordonanței militare nr. 1/2020, pentru:

  • suspendarea activității de servire și consum al produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spațiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locației
  • suspendarea activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise
  • operatorii economici care au interzis să organizeze și să desfășoare orice eveniment care presupune participarea a peste 100 de persoane, în spații deschise
  • operatorii economici care distribuie medicamente la export
  • operatorii economici aerieni care efectuează zboruri spre și dinspre Spania și Italia, pentru toate aeroporturile din România

– cu excepția zborurilor efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de transport marfă și corespondență, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență, precum și aterizărilor tehnice necomerciale

Conform Ordonanței militare 2/2020, pentru:

  • operatorii economici  care desfășoară activități în cabinetele de medicină dentară
  • operatorii care desfășoară activități de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici,

– cu excepția:

  • vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie
  • vânzării produselor electronice și electrocasnice de către operatorii economici care asigură livrarea la domiciliul/sediul cumpărătorului;
  • vânzării produselor și serviciilor de optică medicală

Conform Ordonanței militare nr. 3/2020, pentru:

  • operatorii economici de pe:

-rada portului Sulina, pentru navele care vin dinspre Marea Neagră

– Dunăre, mila marină 44, pentru navele care vin dinspre canalul Bâstroe,

– pentru interzicerea temporară a accesului navelor pe perioada de carantinare de 14 zile de la ultimul port de escală situat într-o zonă roșie/galbenă

  • operatorii economici aerieni care efectuează zboruri spre și dinspre Franța și Germania, pentru toate aeroporturile din România

-cu excepția zborurilor efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de transport marfă și corespondență, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență, precum și autorizărilor tehnice necomerciale.

  1. Cine poate solicita acordarea unui CSU?

a) orice operator economic care intră sub incidența stării de urgență, conform Ordonanțelor militare 1, 2 și 3 din 2020,întrerupându-și total sau parțial activitatea ca urmare a acestor măsuri, pentru certificatul de tip 1 (albastru)

b) operatorii economici care, în urma instituirii stării de urgență au înregistrat reducerea încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% față de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020, pentru certificatul de tip 2 (galben).

  1. Unde se solicită eliberarea certificatelor?

Certificatele de Situate de Urgență vor fi solicitate și eliberate, exclusiv online, prin aplicația ce va putea fi accesată din platforma http://prevenire.gov.ro  în termen de 5 zile de la publicarea Ordinului Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 791/24.03.2020 în Monitorul Oficial nr. 248/25.03.2020.

  1. De unde se descarcă declarația pe proprie răspundere?

Declarația pe propria răspundere se va putea descărca din aplicația dedicată, ce va fi operaționalizată pe platforma http://prevenire.gov.ro  în termen de 5 zile de la publicarea Ordinului Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 791/24.03.2020 în Monitorul Oficial nr. 248/25.03.2020.

  1. Când preconizați că societățile comerciale vor avea posibilitatea sa obțină CSU?

Începând cu data de 31 martie 2020. Potrivit Ordinului, în termen de 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial operatorii economici vor putea solicita unul dintre cele 2 tipuri de CSU.

Obținerea acestui document va fi un proces simplu și transparent. El va fi eliberat exclusiv online, fără costuri, în câteva minute după depunerea exclusiv online a documentelor.

  1. Declarația pe proprie răspundere este diferită în funcție de tipul de certificatului de urgență? 

Nu. În Declarația pe propria răspundere aveți o opțiune, pe care trebuie să o bifați pentru a preciza ce fel de CSU doriți.

  1. Persoanele fizice autorizate și întreprinderile individuale, care nu se încadrează pentru șomaj tehnic, pot beneficia de CSU?

Orice operator economic a cărui activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 și a înregistrat reducerea încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% față de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020 sau este închis poate solicita CSU pentru a fi ajutat în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea, în condițiile legii, de facilități/ măsuri de sprijin (cum ar fi plata utilităților, în relațiile comerciale etc.)

  1. Administratorii de microfirme care își obțin veniturile prin dividende pot beneficia de certificate?

Certificatele de Situație de Urgență se acordă operatorilor economici a căror activitate este afectată de pandemia SARS-CoV-2.

  1. Agențiile de turism, cod CAEN 7912, 7911, ce tip de certificat pot solicita?

Dacă sunt afectate la încasări/venituri – pot solicita CSU tip 2 (galben).

Daca sunt afectate de Ordonanțele militare 1, 2 și 3 – pot solicita CSU de tip 1( albastru).

  1. Firmele beneficiare Start-up Nation pot solicita CSU?

Da, toți operatorii economici a căror activitate este afectată de pandemia de SARS-CoV-2 pot solicita CSU, după cum urmează:

  1. a)TIP 1 (ALBASTRU) – eliberată în baza declarației pe propria răspundere ce va putea fi descărcată de pe platforma gov.ro  în momentul operaționalizării aplicației electronice, din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate Ordonanțele militare 1, 2 și 3)
  2. b)TIP 2 (GALBEN) – eliberată în baza declarației pe propria răspundere ce va putea fi descărcată de pe platforma gov.ro în momentul operaționalizării aplicației electronice din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor/veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor/veniturilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *