Compania Nestlé anunță rezultatele financiare înregistrate la nivel de grup în primul trimestru al anului 2020 și raportează o creștere organică de 4,3%, cu o scădere a vânzărilor totale raportate de 6,2%. În contextul dificil generat de pandemia COVID-19, compania păstrează legături strânse cu autoritățile și partenerii de afaceri din întreaga lume, având trei priorități majore: protejarea sănătății și bunăstării angajațiilor, asigurarea continuității business-ului pentru a răspunde nevoilor consumatorilor și sprijinirea comunităților locale.
Într-un context dificil, ce generează impact major asupra comunităților, compania Nestlé își asumă misiunea de a rămâne nu doar un partener de încredere al comunităților, dar și un angajator și partener de afaceri solid. În primul trimestru al anului 2020, la nivel global:
- S-a înregistrat o creștere organică de 4,3%, cu o creștere internă reală (RIG) de 4,7% și pricing de -0,4%. Creșterea a fost susținută de activitățile derulate în Statele Unite și Zona EMENA. Zona AOA (Asia, Oceania și Africa Subsahariană) a înregistrat o scădere abruptă a vânzărilor.
- Vânzările totale raportate au scăzut cu 6,2%, până la 20,8 miliarde CHF (în comparație cu primele 3 luni din 2019: 22,2 miliarde CHF). Achizițiile, fără a lua în considerare dezinvestițiile, au redus vânzările cu 4,7%, iar schimbul valutar a redus vânzările cu 5,8%.
Impactul COVID-19 a variat semnificativ în funcție de zona geografică, categoria de produse și canalul de vânzări, fiind dependent de momentul izbucnirii pandemiei, de nivelul restricțiilor și de comportamentul consumatorilor:
- Zone geografice: Majoritatea piețelor, în special cele din America de Nord și Europa, au înregistrat o creștere semnificativă în luna martie, parțial susținută de comportamentul consumatorilor de stocare a alimentelor.
- Categorii de produse: În această perioadă a avut loc o creștere vizibilă a cererii pentru produsele esențiale, de bază. Produsele din categoria Food, produsele Purina PetCare, cafeaua și produsele Nestlé Health Science au raportat o creștere semnificativă.
- Canale de vânzare: Toate piețele au înregistrat schimbări semnificative generate de trecerea de la consumul de alimente out-of-home la consumul in-home. Vânzările generate de e-commerce au crescut cu 29,4%, depășind, pentru prima dată, 10% din vânzările totale ale grupului.
Zona EMENA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa de Nord)
Creșterea organică înregistrată a fost de 7,1%, cu o creștere internă reală (RIG) ridicată, de 8,2%. Prețurile au scăzut cu 1,1%, pe măsură ce tendințele deflaționiste au continuat să afecteze sectoarele alimentare și de retail din majoritatea piețelor europene. Schimbul valutar a avut un impact negativ asupra vânzărilor, acestea crescând totuși cu 0,4% în EMENA, până la 5,3 miliarde CHF în baza unei cereri temporare crescute în luna martie.
Zona EMENA a raportat o creștere organică de o singură cifră, înregistrând creșteri ale cotelor de piață în majoritatea categoriilor de produse și a geografiilor sale. Germania, Rusia, Israel și Spania au înregistrat o creștere deosebit de puternică. O creștere organică de două cifre a fost înregistrată pentru categoriile Food, Beverages, Purina PetCare și produsele destinate nutriției sugarilor și copiilor de vârstă mică.
A fost raportată o cerere ridicată din partea consumatorilor pentru produsele culinare, pe toate segmentele, în special pentru produsele Maggi și Garden Gourmet. Cafeaua a înregistrat o creștere puternică, datorată Starbucks și Nescafé. Purina PetCare se păstrează pe un trend ascendent, divizie condusă de mărcile Felix, Purina ONE și Tails.com. Categoria de produse destinate nutriției sugarilor și copiilor de vârstă mică a înregistrat o cerere crescută din partea consumatorilor în majoritatea zonelor geografice, în special pentru produsele îmbogățite cu oligozaharide din lapte matern (HMOs). Divizia de out-of-home Nestlé Professional a înregistrat o scădere de două cifre a vânzărilor. O altă scădere s-a înregistrat în categoria Nestlé Waters.
În ciuda acestor scăderi, portofoliul variat a asigurat reziliența companiei în această perioadă. Pe plan local, în primul trimestru al anului compania Nestlé și-a îmbogățit portofoliul cu produse inovatoare precum Nescafé 3in1, Maggi 5 Minute, Kit Kat Gold și Ruby, Nesquik All Natural Ready to Drink, Cheerios Ovăz, After Eight ediție limitată de vară cu mentă și aromă de căpșună, precum și noi sortimente inovatoare JOE: Joe Coconut Dreams, Joe Summer Dreams – napolitane cu foaie colorată și cremă de lapte cu aromă de banană și căpșună, acestea fiind deja disponibile în magazinele din țară.
Eforturi globale și adaptarea la nevoile locale în contextul COVID-19
Încă de la începutul acestei crize, compania Nestlé a mobilizat resurse din întreaga lume pentru a contribui, prin donații în produse și bani, la sprijinirea instituțiilor medicale, băncilor de alimente și altor instituții similare. Bazându-se pe un parteneriat global de lungă durată, compania Nestlé a încheiat un parteneriat internațional cu Federația Internațională a Societăților de Cruce Roșie și Semilună Roșie, alocând acestuia 10 milioane CHF pentru implementarea imediată în aproape 40 de țări a măsurilor menite să vină în sprijinul comunităților afectate de pandemie. La donațiile directe în bani și produse se adaugă o platformă internațională prin care donațiile angajaților Nestlé către Crucea Roșie vor fi dublate de către companie.
La nivel local, fondurile alocate de Nestlé România în prima etapă au fost destinate achiziționării a 100 000 de măști de protecție pentru sistemul medical. Prin intermediul Crucii Rosii, Băncii pentru Alimente, Asociației Zi de bine, aproape 1,5 milioane de porții de Nescafé, Maggi, Nespresso, Joe, Kit Kat, Lion2go, Fitness, Chocapic și Cini Minis au fost distribuite către personalul din sistemul medical, persoane fără aparținători și familii nevoiașe din zonele cele mai expuse la răspândirea COVID – 19.
„În acest context fără precedent, obiectivul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții și de a contribui la un viitor mai sănătos este mai important ca niciodată. În lanțul nostru de aprovizionare, în fabricile și chiar în casele noastre lucrăm non-stop pentru a putea răspunde în continuare nevoilor nutriționale ale familiilor și animalelor de companie, în această perioadă dificilă” – a declarat Leszek Wacirz, Country Manager Nestlé Romania.
Responsabilitatea Nestlé față de angajați și parteneri
Angajații companiei sunt pe deplin dedicați și muncesc din greu pentru a asigura aprovizionarea continuă a consumatorilor. În acest context, compania Nestlé oferă sprijin suplimentar angajaților din întreaga lume, pentru a le asigura sănătatea, siguranța și bunăstarea. La nivel local, compania a decis să nu acceseze ajutorul acordat de către stat, indemnizația de șomaj tehnic reprezentând 75% din salariul mediu brut pe economie, asigurând în continuare creșterile salariale planificate, precum și bonusurile anuale.
Cea mai mare parte din angajații companiei are un program de lucru flexibil, de acasă, având acces la multiple canale de interacțiune cu colegii, clienții sau consumatorii companiei. Echipele de teren beneficiează de toate echipamentele de protecție necesare – măști, mănuși, viziere. Alte măsuri luate de companie vizează minimizarea riscului de infecție pentru angajați și instituirea unor măsuri suplimentare de siguranță în fabrici, birouri și centre de distribuție. Totodată există o colaborare strânsă cu lanțul de aprovizionare, distribuție și partenerii de retail pentru a pune în aplicare măsuri adecvate de control și pentru a asigura continuarea la nivel optim a producției și a distribuției de produse.
“Ne concentrăm pe sprijinirea angajaților noștri, fie prin furnizarea de echipamente de protecție, fie prin facilitarea lucrului de acasă, acolo unde e posibil. Arătăm, de asemenea, solidaritate față de partenerii locali de afaceri a căror activitate se bazează în parte pe colaborarea cu Nestlé prin suspendarea temporară a plății chiriei pentru aparatele de cafea, în valoare totală de aproape 3 milioane RON. Am menținut creșterile salariale și bonusurile anuale și, de asemenea, am decis să nu apelăm la măsurile de sprijin guvernamentale. Am donat, direct sau prin intermediul partenerilor noștri sociali, aproape 1,5 milioane de cafele și porții de energie Nescafé, Nespresso, Maggi, Joe, KitKat, Lion, Chocapic, Fitness și Cini Minis, împreună cu 100 000 de măști de protecție, pentru spitale din toată țara și comunitățile afectate. Continuăm să sprijinim comunitățile locale, partenerii noștri și autoritățile în aceste momente dificile și ne bazăm pe solidaritate pentru a sprijini relansarea economiei” – a declarat Leszek Wacirz, Country Manager Nestlé Romania.
O atenție deosebită este acordată partenerilor din sectorul out-of-home, sever afectat la nivel național. În ciuda înregistrării unei scăderi abrupte a vânzărilor în categoria Nestlé Professional de out-of-home, scădere generată de măsurile restrictive impuse în timpul pandemiei, solidaritatea cu partenerii de afaceri profund afectați de această criză, cât și cu comunitățile locale rămâne prioritară.
Decizia de suspendare a plății chiriei pentru aparatele Nestlé Professional oferă un capital adițional de aproape 3 milioane de lei pentru partenerii de afaceri din categoria out-of-home, sprijinind astfel continuitatea business-urilor acestora într-o perioadă critică. Angajații categoriei susțin zilnic pe teren activitatea acestora, iar premiile neacordate în campaniile naționale au fost transformate în cafea și aparate de cafea pentru personalul medical din 10 spitale din România, cât și în materiale destinate fabricării de echipamente medicale realizate și donate cu ajutorul viziere.ro. Aceste demersuri fac parte din campania globală de sprijinire a sectorului out-of-home, “Always open for You”, pentru care s-a instituit un fond de 500 de milioane CHF.